Bilister må belage seg på kø og redusert fremkommelighet på E18 i Bærum de to første helgene i juni.
Statens vegvesen varsler nye innsnevringer mellom Lysaker og Høvik i forbindelse med byggingen av det nye Fornebukrysset.
– De to første helgene i juni blir det igjen innsnevringer på E18. Det er nødvendig for å kunne utføre arbeid med det nye Fornebukrysset, sier prosjektleder Kjetil Fløtre i Statens vegvesen.
Starter fredag kveld
Innsnevringene starter fredag 5. juni klokken 20 og varer til søndag formiddag 7. juni.
Det samme opplegget gjentas helgen etter, fra 12. til 14. juni.
Arbeidet som skal utføres er masseutskifting og oppbygging av grunnen til det nye krysset.
Når prosjektet står ferdig, skal Fornebukrysset få bedre trafikkflyt og økt sikkerhet med nye broer og påkjøringsramper.
All trafikk samles i ett løp
Mens arbeidene pågår, blir all trafikk på E18 samlet i dagens østgående løp mellom Lysaker og Høvik.
Det betyr:
- To felt inn mot Oslo
- Ett felt ut av byen mot Drammen
Vegvesenet forventer særlig store forsinkelser fredag kveld og lørdag formiddag.
– Tidligere stengninger har vist at de største forsinkelsene gjerne oppstår fredag kveld og lørdag formiddag. Samtidig har det stor effekt når flere reiser kollektivt. Statens vegvesen oppfordrer igjen til å la bilen stå, sier Fløtre.
Anbefaler Ring 3 og alternative ruter
Vegvesenet anbefaler bilister som skal ut av Oslo eller til Fornebu å benytte Ring 3 for å komme seg ut på E18 mot Drammen.
De oppfordrer også til å vurdere alternative ruter som:
- E134 via Oslofjordtunnelen
- Riksvei 4
I tillegg blir bussholdeplassene Strand og Oksenøyveien i retning Drammen stengt mens arbeidene pågår.
Følg trafikken direkte
Oppdatert informasjon om trafikk og arbeidene finnes på Statens vegvesen trafikkoversikt og i Vegvesenets trafikkapp.
Informasjon om kollektivtrafikken finner du hos Ruter.