Miljørådgiver Hanne Mørch beklager at Statens vegvesen må bruke ressurser på å plukke søppel som folk kaster fra bilene. Foto: Camilla Wangsmo Westvik, Statens vegvesen

Kaster over 700 tonn søppel langs vegene hvert år

Størstedelen av søppelet langs vegene kommer fra privatpersoner, og det er tobakksprodukter og emballasje fra mat og drikke som kastes mest.

En ny undersøkelse som er gjennomført av Norwaste i samarbeid med Statens vegvesen og Mesta på et utvalg av norske veger, anslår at det kastes om lag 60 millioner gjenstander langs vegen hvert eneste år. Det er Handelens miljøfond som har finansiert undersøkelsen, som baserer seg på plukkanalyse av avfallet langs vegen.

Kartleggingen er den mest dyptgående undersøkelsen om forsøpling langs veg utført i Norge.

Mest tobakksavfall

Over halvparten av gjenstandene som ble registrert, er sigarettsneiper og snusposer. Deretter følger emballasje fra take away-mat og annen plast. Avfall fra vegdrift utgjør en mindre andel.

Ut fra funnene er det beregnet at over 700 tonn søppel etterlates langs vegen hvert år. Dette tilsvarer 60 millioner gjenstander, hvorav 48 millioner eller 300 tonn av disse gjenstandene er plast.

Felles ansvar

Statens vegvesen har ansvar for drift og vedlikehold av 10.000 kilometer riks- og europaveg. Ansvaret inkluderer også renhold, og hver vår utføres omfattende vårrengjøring på alle vegstrekningene.

– Vi i Statens vegvesen skal ta vår del av ansvaret sammen med entreprenørene våre, blant annet for å redusere avfallet fra brøytestikker og øvrig vegdrift. Men funnene tyder på at majoriteten av avfallet langs vegen ikke stammer fra næringslivet, men fra personlig forbruk, sier Hanne Mørch, som er miljørådgiver i Statens Vegvesen.

Mye engangsplast

Hun peker på at engangsplast er spesielt utbredt, det samme er papir-emballasje fra hurtigmat, samt metallbokser fra energidrikker og øl. På toppen troner sigarettsneiper og snus, som utgjør 42 og 12 prosent av gjenstandene som kastes.

– Selv om det antakelig er et mindretall av trafikantene som bidrar til forsøpling, har vi et felles ansvar for å sikre at vegen og omgivelsene holdes rene og hyggelige. I tillegg kan søppelet føre til skade på miljø og på dyr, sier Hanne Mørch.

428 rasteplasser

Hun oppfordrer alle som ferdes langs vegen til å ta med avfallet hjem eller å kaste avfallet på annet egnet sted, som en av 428 de rasteplassene langs riksvegene.

– Det burde ikke være nødvendig å si det, men; søppel skal i søppelkassa, ikke i grøfta. Neste gang du vurderer å kaste den snusboksen eller den sneipen fra deg, så tenk deg om to ganger. Statens vegvesen bruker store ressurser hvert år på å rydde opp søppelet langs vegene. En god del av dette kunne vi i stedet brukt til andre tiltak som er nyttige for trafikantene, sier Hanne Mørch.

Våre siste saker her:

Sesongåpning på Oslofjordmuseet: Ungdom, båter og maritime opplevelser i Vollen
Gamle båter får nytt liv, unge entusiaster deler sine restaureringsprosjekter...
Vinylfeberen har nådd Asker: Inviterer til byens første platemesse
Mens musikken stadig oftere strømmes fra mobiltelefoner og smarthøyttalere,...
Nå kan du bli med bak kulissene i Holmsbu kirke
Et av Hurums viktigste kulturminner er i ferd med å få nytt liv. 12. juni inviteres...
Har sjefen siste ord om ferien? Her er reglene
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *