Det blir barnetog, korpsmusikk, taler og folkefest flere steder i Asker på nasjonaldagen. Kommunen har nå publisert det offisielle 17. mai-programmet for Asker, Hurum og Røyken.
Her er noe av det som skjer gjennom dagen.
Asker sentrum og Skaugum
Dagen starter med salutt klokken 07.00.
Fra klokken 07.30 blir det minnemarkeringer ved Asker kirke med blomster- og kransenedleggelser ved gravene til Erik Bye og Rasmus Løland, samt ved Kronprinsesse Märtha-monumentet. Det blir også dikt, sang og musikalske innslag ved blant annet Asker Mållag, sangkoret Tonleik og Asker og Hukenbekken Mannskor.
Klokken 08.10 går barnetoget fra Skaugum mot Asker torg. Toget går ned Kirkeveien og videre til sentrum.
Ved Minnestøtten blir det velkomsttale, korsang og bekransning før toget fortsetter videre.
Fra klokken 10.00 blir det offisielt program på Asker torg med:
- Tale ved ordfører Lene Conradi
- Russens tale
- Fellessang og korpsmusikk
- Kransenedleggelse ved Kong Olav-monumentet
- Musikalske innslag fra lokale kor og korps
Fra klokken 11.00 fortsetter feiringen med folkefest på Bakerløkka, hvor det blir musikk og underholdning utover dagen.
Hurum
På Hurum starter programmet klokken 08.30 ved bautaen over falne etter andre verdenskrig ved Hurum kirke.
Her blir det tale og kransenedleggelse ved varaordfører Monica Vee Bratlie, korpsmusikk fra Sætre og Folkestad Skolekorps, allsang og innslag fra flere lokale skoler og elever.
Røyken
I Røyken starter markeringen klokken 10.00 ved bautaen over falne sambygdinger etter andre verdenskrig.
Her blir det velkomsttale, kransenedleggelse og musikk fra Røyken Brass før toget går videre mot Røyken sentrum.
Kommunen har også publisert egne oversikter over togoppstillinger og skoleprogrammer rundt om i kommunen.
Se fult program hos Asker kommune og se oversikt over togoppstilling og program for skolene.